Schrijf je fanfic ?

Voor alle creatieve uitingen van tekenen tot aan video's, van schilderen tot aan poëzie. Laat je creatieve uitingen zien en krijg inspiratie van wat anderen delen!

Op zoek naar contests of andere AVO activiteiten? Check Community Activities!

Moderator: Fran

Post Reply
Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Schrijf je fanfic ?

Post by Henk » Tue 12 Jul 2011, 18:30

Dit topic bestaat al, maar dat topic is strikt bedoeld voor Japan.
Dit topic open ik om over het schrijven van fanfic in het algemeen te praten.
Is dat OK ?

Image

Admin
Beheerder
Beheerder

Re: Schrijf je fanfic ?

Post by Admin » Tue 12 Jul 2011, 18:38

Natuurlijk is dat welkom! :)

Admin, algemeen account.
Vergeet niet de regels door te nemen. We zoeken trouwens nog steeds naar moderators. Durf je het aan? Meld je dan nu aan!

Kijk ook even naar AVO blog: http://avo-blog.nl

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Thu 14 Jul 2011, 17:39

Even terug naar het begin: Ik heb onze zoon verhalen verteld voor het slapen gaan vanaf 1 1/2 jaar tot z'n 10'de.
Heel simpel in het begin, maar er ontstond op een gegeven moment een heel eigen wereld.
De Boze Koning en z'n twee helpers,De Boeven die in een kasteel in Frankrijk woonde.
Die kidnapte constant vriendinnetjes van onze zoon, die hij dan natuurlijk ging redden.
Daarbij had hij de beschikking over de Thunderbird 2 ( Animatie-serie, zie google ),en z'n vriendjes.
Favoriet was ook de Tijddeur, die op de gekste plekken verscheen.

Ik was meestal een paar dagen weg, en dan weer een paar dagen thuis.
Soms leunde ik op bekende verhalen, ( A-Team !), maar vaak ging het verhaal vanzelf lopen, en beleefden we samen dat avontuur.
Dan werd het soms zelfs griezelig, en moest ik bewust bijsturen om zijn slaap niet onrustig te maken.
Mooie tijd.

Dan kom je jaren later in een boeken en film-serie terecht die aardig mijn kant op kwamen, wat sfeer en vertellen betreft. ( "Anne" )
Of Jane Austen met haar unieke nooit geevenaarde verhalen.

Nog even later ga je eens een Koreaanse film en serie bekijken, zomaar een keer omdat iemand mij dat aanraadt die mijn smaak een beetje kent,en om "iets" voor de nachtdiensten te hebben.

En dan de schok van herkenning: De Koreanen vertellen hun verhaal zoals ik dat aan onze zoon deed !
De plotselinge veranderingen van sfeer, van komisch naar drama, etc: Dit is mijn stijl !
Waarbij ik mijn plaats erg goed weet: Een serie als Coffee Prince of Boys Before Flowers zal ik nooit kunnen vertellen.

Gebaseerd op die twee "manies" heb ik 2 keer iets geprobeerd, waarover ik elders al heb gepost.
Puur voor mijn eigen plezier, maar het is toch wel leuk als het gelezen wordt.
De eerste gebaseerd op een voorbijgaande scene in het Anne-verhaal.
Dat was erg leuk en leerzaam, we deden dat bijna een jaar met z'n tweeen.
Dat verhaal is alleen te begrijpen voor iemand die de Anne-verhalen goed kent.
Ik heb het dit jaar beeindigd, met behulp van de Gumiho :)
Het wordt toch nog steeds een keer of 40 per dag gelezen, geen idee wie.

Het tweede was een idee gebaseerd op 4 oud Hollandse legendes, daar heb ik 6 maanden veel plezier mee beleefd.
Geeindigd in juni dit jaar.
Zonder proberen te imiteren heb ik mezelf hierbij vollledig laten leiden door de manier die me in de Koreaanse series aanpsreekt.
Geen concessies.

Een aantal mensen vonden het erg leuk, en lazen het ook. Maar het is geen recht-toe-recht-aan verhaal, zeker het einde niet.
Dat verhaal wordt niet meer gelezen nu volgens de teller van de host-site.
Geeft niet, het was erg leerzaam.

Ik las een stukje van Daphne Deckers in een ochtendkrant, over de roman waar ze mee bezig is, haar eerste.
"Verzonnen personen gaan echt leven, ze gaan hun eigen weg"
Dat is echt zo.
Vooral de hoofdpersoon in mijn Anne-fanfic, "Katherine" dwong op een gegeven moment respect af,en liet niet met zich sollen.
Ik zit nu te broeien op iets nieuws, ik mis het echt.

Ik ben geen Goethe-kenner, maar een uitspraak heb ik altijd onthouden:
"Iemand die slechts 1 keer in het leven een klein schilderij maakt, heeft toch veel meer verstand van schilderen dan iemand die elke dag jaren lang naar een museum gaat zonder zelf een keer iets te maken"

Zo is het maar net, vind ik :)

Image

Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1

Post by Fran » Thu 14 Jul 2011, 18:19

Wat leuk dat je ontdekt dat de manier van verhalen vertellen precies zo wordt gedaan in Koreaanse drama's!

Ik heb van jongs af aan verhalen geschreven, veel heb ik niet meer in bezit. Maar ik schrijf nu steeds verhalen, maar meer wat ik heb meegemaakt. Ik kan hierdoor ook gebeurtenissen beter verwerken.

Maar ik heb een keer een heel lang verhaal geschreven die nog niet geeindigt is, het ging over een Japans meisje. Had niets anders verwacht. Die was op zoek naar de waarheid van haar familie. Die heeft ze nog niet gevonden, maar ik denk dat ik het verhaal helaas ben verloren.

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Thu 14 Jul 2011, 18:46

Ben het geschreven verhaal kwijt, of zit het niet meer in je hoofd ?
Als het nog ergens broeit, kan een klein iets het misschien weer aan de gang brengen ?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Thu 14 Jul 2011, 20:21

Allebei, het verhaal schreef ik heel wat jaartjes geleden toen de personal computers nog een diskette drive hadden ;)

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Thu 14 Jul 2011, 22:27

Haha, dat komt me bekend voor.
Ik heb 9 jaar geleden in een week tijd alles wat in m'n hoofd zat van de verhalen die ik aan onze zoon vertelde in een verhaal verwerkt, en opgeslagen op een diskette.
Die diskette zal nog ergens in de kast liggen, maar een apparaat om het te kunnen openen ? :)

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Thu 14 Jul 2011, 22:41

Mijn moeder heeft nog wel een computer met diskettedrive. Volgens mij staat het ook nog wel op een diskettedrive. Maar dat moet ik eens uitzoeken als ik weer bij haar langskom ;) Zonde toch?

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Sun 17 Jul 2011, 12:16

Nogmaals, fanfic moet je voor je eigen plezier doen in de eerste plaats, maar het is toch wel leuk als het gelezen wordt.
Het Anne-forum is 2 weken geleden veranderd van adres op een rommelige manier, waardoor zelfs de regelmatige bezoekers moesten zoeken waar het gebleven was.

Het "Katherine"-fanfic dat daar staat, stond voor die tijd op 80725, en dat staan het nu nog.
Aan de ene kant is dat jammer, maar aan de andere kant toont dat aan dat de meeste lezers van "buiten" kwamen.
Katherine,nu op weg naar de vergetelheid...

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 17 Jul 2011, 22:55

Oh dat zeker. Maar het zou fijn zijn voor mijn hoofd als ik het verhaal eens afschrijf en het een einde geef. Ik hou niet van open 'eindes'. :)

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Sun 17 Jul 2011, 23:33

Maar zou het verhaal nog hetzelfde zijn als waar je mee begon ?
Stel dat je het opnieuw zou doen, zou je het op dezelfde manier doen, of zou je dingen aanpassen bij nader inzien ?
Heb je het hele verhaal in je hoofd, klaar om op te schrijven, of ontwikkelt het zich verder zodra je er weer mee begint?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 17 Jul 2011, 23:50

Nee, gezien mijn schrijfstijl in de tussentijd verandert is. Maar het had toch erg fijn geweest als ik het verhaal had kunnen eindigen.

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Post Reply