Als bedrijf omgaan met Social Media, hoe het niet moet....

Alles wat niet thuishoort in bovenstaande subfora hebben een eigen stekkie in de Dagelijkse Dingen subforum. Gebeurtenissen in de wereld, maar ook in jouw eigen wereld kan je hier kwijt. Van school tot aan je favoriete (non-Japanse) muziek, boeken, tot aan games, computers, gadgets, discussies en andere onderwerpen.

Moderator: Fran

Fran
Beheerder
Beheerder

Als bedrijf omgaan met Social Media, hoe het niet moet....

Post by Fran » Thu 23 May 2013, 14:43

Ik kwam dit tegen op Facebook en wilde dit even met jullie delen. Als bedrijf omgaan met Social Media, hoe het niet moet....

Tonika Music is op zoek naar een gitaar verkoper (m/v)

http://img.sait.nl/tonika_vacature.png (het is zoveel tekst, klik erop om het te vergroten)

Het staat niet meer op Facebook. Alleen dit bericht staat er nog:
Beste FB'ers, voor de mensen die zich, om wat voor reden dan ook, storen aan onze geplaatste vacature van vanmiddag: SORRY!
Voor alle extra likes en positieve reacties: dankjewel!
Voor alle sollicitanten: we praten verder!
Voor iedereen die de discussie langs de zijlijn heeft gevolgd: het is wat!
Ondertussen gaat de discussie zulke vormen aannemen, dat we tot de conclusie komen dat we er beter een punt achter kunnen zetten. Het lijkt ons dat we allemaal onze tijd en energie beter aan andere zaken kunnen besteden.
Conclusie: we halen beide berichtjes weg, dan kan iedereen weer rustig gaan slapen....
http://www.facebook.com/TonikaMusic

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Re: Als bedrijf omgaan met Social Media, hoe het niet moet..

Post by Dj_Robintje » Thu 23 May 2013, 17:30

Zo'n reacties kan je wel verwachten!
Je moet sowieso voorzichtig zijn met je omschrijvingen... Om eerlijk te zijn zou ik me ook niet direct meer geroepen voelen. Want ik pas net als velen precies niet helemaal in hun denkwereldje. Het is ongelukkig geschreven!

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Thu 23 May 2013, 20:43

Het ergste vind ik nog dat ze het blijkbaar eerst ook nog eindeloos verdedigen. Als ik daar had gewerkt en gezien had dat één van mijn collega's zo iets had geplaatst of één van mijn werknemers had ik dit meteen recht gezet, niet in de verdediging schieten maar excuus maken en snel!

Schande dit.
Ben er nog nooit geweest maar denk ook niet dat ik er al te snel ga komen als ik die vacature zo lees.

Die extra bericht is ook nauwelijks een excuus waard.
Eindigen met de zin
Conclusie: we halen beide berichtjes weg, dan kan iedereen weer rustig gaan slapen....
Dat straalt voor mij een houding uit van "wat zijn jullie een aanstellers geweest", zou als klant niet echt de indruk krijgen alsof ze me serieus nemen.

Conclusie: Vreselijke vacature en een vreselijk excuus.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Thu 23 May 2013, 21:04

Ben ik zeker mee eens. Het is natuurlijk de vraag of het een enorm domme stomme fout was of dat het een marketing truuk is.

In ieder geval zijn er bedrijven geweest die er op ingehaakt hebben.

Zie NOS.nl: http://nos.nl/op3/artikel/509951-forse- ... ature.html

Nieuwste: http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... 550&type=1

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Thu 23 May 2013, 21:32

Vond die korting actie wel erg cool gedaan! :P

Aan andere kant heb je natuurlijk ook veel bedrijven die sollicitaties om zelfde redenen afwijzen maar het gewoonweg niet toegeven of vermelden, deze zijn alleen wat slimmer in aanpak.

Image

To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Thu 23 May 2013, 21:35

Klopt. Het komt vaak genoeg voor, dan kijken ze naar de achternamen, geslacht of juist leeftijd.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Thu 23 May 2013, 21:43

Ik denk dat het kijken naar de leeftijd niet altijd een slecht idee is. Wanneer ik als bedrijf zijnde erg veel oudere ervaren mensen heb kan ik het me voorstellen als je wat meer jonger volk binnen wilt halen voor een verse kijk. Andersom als je een vloer vol hebt met net afgestudeerde mensen kan het handig zijn om iemand aan te nemen die reeds ervaring opgedaan heeft en wat ouder is.

Natuurlijk spelen andere factoren ook altijd mee maar een beetje weten wat je zoekt en in welke doelgroep je kansen het grootste zijn om dit te vinden helpt altijd.
Maar volgens mij begin ik nu beetje af te dwalen van het oorspronkelijke onderwerp.

Ben wel benieuwd hoe groot de impact gaat zijn voor deze winkel en of het echt zo'n grote impact heeft als velen voorspellen. Kan in elk geval zeggen dat groot deel van Nederland deze winkel nu kent. Vraag is of ze er nu ooit nog naar binnen willen.

Image

To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Thu 23 May 2013, 21:52

Klopt klopt, maar ik vraag mij af of dat momenteel de waarheid is. Ik denk juist dat er veel gekeken wordt naar hoe goedkoper, hoe beter. Want het bedrijf wilt niet zoveel geld spenderen, dus dan nemen ze goedkope krachten aan. Maar die zijn niet per definitie goed.

Maar ik vroeg mij dus af of jullie vaker van dit soort Social Media fails van bedrijven zijn tegengekomen in het verleden!

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Fri 24 May 2013, 00:16

Haahaha, die met die korting!!

Image

Echt geweldig!

Zo'n fails ben ik nog niet tegengekomen. Meestal zijn de bedrijven die ik volg ofwel heel stil ofwel veel te vaag om ook maar dergelijke reacties aan te trekken =D

Image
[Ayo'a Ibori] [SMN] [RDM] [Zodiark][Serpent]

Anvica
Otaku
Otaku

Post by Anvica » Fri 24 May 2013, 00:49

Ik heb het bericht niet gezien helaas maar ben nu wel erg benieuwd geworden wat erin stond...

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Fri 24 May 2013, 00:52

Anvica wrote:Ik heb het bericht niet gezien helaas maar ben nu wel erg benieuwd geworden wat erin stond...
In Fran's eerste post staat er een link naar een afbeelding. Hierin staat bovenaan de afbeelding ook het originele bericht.
Fran wrote: http://img.sait.nl/tonika_vacature.png (het is zoveel tekst, klik erop om het te vergroten)
Heb tevens nog niet eerder een bedrijf gezien die zo iets heeft gedaan. De meeste bedrijven weten zich vrij goed te gedragen op social media.

Image

To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 24 May 2013, 11:59

Ik kan mij wel een aantal herinneren via twitter.

Carglass.

Even gekopieerd van Dutchcowboys:
#carglasszuigt
Dat dreigen slecht werkt weet Carglass ook. Via de hashtag #carglasszuigt werden hun irritante reclames bekritiseerd. Daarop volgde het bericht van @NL-Carglass dat iedereen die de hashtag #carglasszuigt nog zou gebruiken juridische stappen kon verwachten. Twitteraars reageerden natuurlijk net als een brugklas. Maar het bleek een hoax. En zonder dat de echte Carglass reageert krijgt het bedrijf een sympathieke slachtofferrol toebedeeld. In dit geval is de fail dus voor de aanvallers, die er vanaf komen met een waarschuwing.
link: http://www.kittyhawk.nl/wat-kunnen-we-l ... l?detail=5

Een aantal oldies: http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/20977

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Fri 24 May 2013, 19:30

Ik merk dat er veel zijn, maar ik heb zelf nooit zoiets gezien :o

Soms gaat het ook wel om een reclame stunt!
Uiteindelijk heb je hun naam nu gehoord en dat slechte wordt na een tijdje vergeten

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 08 Jun 2013, 17:53

Vraag mij af of dit zo slim was?

Samsung en HTC vallen elkaar aan op Twitter: http://www.nu.nl/tech/3495609/samsung-e ... itter.html

Lees het? https://twitter.com/LGUK/status/343103579286020096

Twitter last.fm ko-fi?

Image

as33kawaii
Otaku
Otaku

Post by as33kawaii » Sat 08 Jun 2013, 19:00

Het is oneerlijk, maar goed, ze zijn er wel eerlijk in. Als ik dat van te voren weet kan ik bedenken of ik met hun eisen akkoord ga of niet.
Scheelt enorm veel tijd/frustratie..
Er zijn zat bedrijven die de hitler eisen in de achtergrond stellen + dat tattoo/piercing/hoedjes/haar blabla verhaal.
Wat dus betekend dat er nog steeds een enorm aantal mensen zijn die een afkeer hebben aan alles dat "anders" is.

Let maar eens goed op bij de grote NL bedrijven: verkoopmedewerkers zijn vaak blank zonder baard/snor met saai haar.
Maar goed, dat is wat ik zie bij bijvoorbeeld bedrijf xxx, een vrij bekende auto dealer hier in NL.
Een bepaald ICT bedrijf waar ik stage gelopen heb: de enige met een kleur is de stagiaire.

Iemand trouwens ervaring bij de AH?, de meeste cassieres zijn in mijn ervaring ook blank, met af en toe een uitzondering.
Mocht iemand het de discussie waard vinden, denk dat het dan het beste in een apart topic moet :P

Image
recent live gezien: exist†trace/Versailles/-OZ-/Miyavi/Gackt w/YFC/Dir en grey/A (エース)/Crossfaith/Bury tomorrow/Bleed from within/ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO UFO/Black Line/The fool Gunji X ADAPTER

Post Reply