Tips voor een positievere kijk?

Alles wat niet thuishoort in bovenstaande subfora hebben een eigen stekkie in de Dagelijkse Dingen subforum. Gebeurtenissen in de wereld, maar ook in jouw eigen wereld kan je hier kwijt. Van school tot aan je favoriete (non-Japanse) muziek, boeken, tot aan games, computers, gadgets, discussies en andere onderwerpen.

Moderator: Fran

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Tue 19 Jun 2012, 21:58

Heeft iemand tips om een eerder cynische kijk om te zetten naar een positieve? Om harde en misschien zelfs (ver)oordelende commentaren om te zetten naar constructieve, en om gewoon je 'way in life' om te gooien van een onzeker, misschien eerder pessimistisch bestaan naar iets dat je kan koesteren en hoe je die kijk kan behouden?

Image
[Ayo'a Ibori] [SMN] [RDM] [Zodiark][Serpent]

KawaiiPikachu
Otaku
Otaku

Re: Tips voor een positievere kijk?

Post by KawaiiPikachu » Wed 20 Jun 2012, 22:31

Een ubersuper tip die ik mezelf eens heb gegeven! Ik heb nogal een laag zelfbeeld en zo maar mijn gouden tip voor mensen met hetzelfde idee:

1. Maak een lijstje met alle positieve dingen over jezelf!
Hang die op een plek waar je hem heel vaak tegenkomt :)

2. Verzamel alle complimenten die je krijgt bij elkaar in je hoofd, stop de negatieve dingen ver weg in een ladekastje in een stoffige kast op een donker hoekje van je hersenskwab! (ja ik ben heel erg alles-voor-me-zien ingesteld, dus ook hiermee, en dat werkte voor mij heel goed op dat moment! (Toen liep ik bij een of ander geval die rare spiriwiri dingen deed, maar dit was een positief ding van haar!) (Zie je, ik doe al positief :P )

3. Zo ben ik! So what? :D
(Afgeleid van mijn Autisten-groepje-gevalheid-cursus die heette zo) (Cursus om meer over je eigen ''handicap'' te weten te komen en leren)

~KawaiiPikachu~
Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 25 Nov 2012, 13:04

Van je af praten of schrijven en leuke dingen doen? Misschien werkt dat?

Sommige mensen houden nog zo'n dagboekje bij. Of ze schrijven op zo'n afgesloten weblog.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Thu 29 Nov 2012, 00:17

Een vriend van me zit nu in een soort van crisis. Ik heb het gevoel dat hij te veel nadenk over alles dat hij doet en daardoor zichzelf in de problemen werkt. Vandaag kon hij het even van zich af praten, maar hij zit zo ontzettend vaak in een dergelijke impasse dat ik me afvraag vat het ECHTE probleem precies is. Zie je, hij is een romanticus, maar ik heb het gevoel dat hij te veel gefocust is op die romantiek en misschien te weinig op relativeren. Hij wordt heel erg vaak verliefd en weet niet altijd wat (of wie) te kiezen. Nu zegt hij dat hij precies weet wat hij wil (lees wie hij wil) en dat hij ervoor wil gaan, maar hij niet durft. Hij heeft me al proberen uit te leggen waarom hij niet durft, maar ik snap het niet helemaal.

Ik heb hem ook al gezegd van schrijf het van je af en ik ben er als hij even zijn hart wil luchten, maar ik vind het wel heel vervelend dat hij hier dag in, dag uit mee rondloopt. Er moet toch een manier zijn om dit even echt totaal van je af te zetten in plaats van jezelf de hele tijd neer te praten?

Image
[Ayo'a Ibori] [SMN] [RDM] [Zodiark][Serpent]

senoerja
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by senoerja » Wed 19 Dec 2012, 14:23

mmmm, het is wel moeilijk.
Ik weet dat ik zelf in behoorlijk veel depressie's heb gezeten, gelukkig ben ik erachter gekomen dat, dat bij ons in de familie zit.
Wat voor mij goed werkt is beloftes maken. Niet zo van oke belooft. Nee op papier met handtekening tijd data plaats noem het maar op.
En daarin zet je gewoon de positieve dingen in.

Het is namelijk ook een soort van mindset, zodra je jezelf betrapt op een negatieve spiraalsfeer, is het van belang dat je die knop om kan zetten en die negatieve gedachten met zoveel mogelijk positieve gedachten bestrijd.

En het kunnen de stomste dingen zijn. Als je vind dat je neus lelijk is en er mee zit kan je weer denken maar ik heb schitterende oorlellen. (ff een gek voorbeeld) Voor elk negatief iets is er iets positiefs en als je dan verder kijkt dan jezelf kan je t ook toepassen op anderen.

Als ik echt een slechte dag heb kijk ik om me heen en maak ik in mijn hoofd complumentjes voor andere mensen, zoals nou das een mooie jas die staat haar echt goed etc etc etc.
Op die manier zet je jezelf meer open naar positieve invloeden en voel je, je al snel wat lekkerder.

Praten helpt natuurlijk ook maar het is moeilijk om je kwetsbaar opte stellen naar een ander toe ookal is t je allerbeste vriendin je bent altijd bang dat als je kwetsbaar bent je ook gekwetst wordt. Schrijven is een mooie manier van verwerken maar het beinvloed niet zozeer je denkwijze. Je zet alleen je denkwijze op papier doet het boekje dicht maar je neemt het gevoel mee.

Ik weet niet of iemand hier wat aan heeft maar mij helpen de kleine dingen en ook echt van die kleine dingen te genieten. Zodat ik gewoon gelukkig ben, want dat is het belangrijkste toch?

GORRO GORRO GORROOOOOOO!!!

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Mon 19 Sep 2016, 23:56

Even een kleine, oké niet zo kleine, bump.
Denk dat wat Senoerja hierboven aangehaald heeft ook wel belangrijk is om mee te nemen.
senoerja wrote:mmmm, het is wel moeilijk.
Het is namelijk ook een soort van mindset, zodra je jezelf betrapt op een negatieve spiraalsfeer, is het van belang dat je die knop om kan zetten en die negatieve gedachten met zoveel mogelijk positieve gedachten bestrijd.
Die spiraal is het gevaarlijke namelijk. Een negatieve gedachte zal iedereen wel eens hebben en je bent onmogelijk altijd positief. Waar je echter voor moet oppassen is dat je niet in zo'n spiraal gaat komen.

Merkte dat mijn uitleg van deze spiraal wat rommelig was dus heb dit even vervangen met een quote nu.
Als u een depressie heeft, is het risico groot dat u in een negatieve spiraal terechtkomt. U voelt zich somber en moe, en heeft geen zin in dingen die u normaal plezier of voldoening geven. U heeft misschien de neiging zich meer en meer terug te trekken. U gaat steeds minder doen en gaat contact met andere mensen uit de weg. En omdat u weinig onderneemt, heeft u veel minder de gelegenheid om leuke ervaringen op te doen en worden uw negatieve ideeën over uzelf of over anderen steeds bevestigd.

Deze negatieve opvattingen leiden er ook weer toe, dat u nog minder gaat doen. Zo gaat het maar door en op deze manier wordt de depressie in stand gehouden, of zelfs erger.
Bron: https://www.dokterdokter.nl/aandoening/ ... -stoornis/ (misschien ook nog het lezen waard).

Soms besef je het misschien niet gelijk dat je hierin terecht komt en het gaat ook geleidelijk aan. Hoe sneller je echter doorhebt dat dit gebeurt hoe makkelijker het is om het te doorbreken en doorbreken is echt noodzakelijk. Het kan echter erg lastig zijn.

Op moment dat je geen zin of energie hebt om iets te doen dan is het een hele opgave om toch iets te ondernemen. Daarnaast moet jij jezelf openstellen voor de positieve dingen die eruit komen in plaats van je te richten op negatieve zaken wat je sneller geneigd bent om te doen. Ga dus opzoek naar positiviteit het zal er ongetwijfeld zijn. Net als negativiteit het is echter zoveel makkelijker om de negatieve dingen te zien omdat dit vaak het meeste bij blijft.

Je kan bijvoorbeeld eens een feestje zijn, maakt niet uit wat voor feestje. Het is allemaal reuze gezellig maar op bepaald punt loopt iemand zomaar bij je weg terwijl je tegen die persoon aan het praten was, lijkt erop dat die persoon totaal geen interesse in je heeft. Het is makkelijk om je op dat laatste te focussen en dit kan voor je gevoel het hele feestje verpesten, zeker achteraf als het je bij blijft. Maar je kan ook denken dat het voor de rest erg leuk en gezellig was. Er was even een kleine tegenvaller vooruit maar is dat nou echt zo erg?

Daarbuiten denk ik dat je ook anders moet gaan denken. Mensen vanuit zichzelf hebben een bepaalde referentie kader. Jij ziet de wereld vanuit je eigen perspectief. Kan best zijn dat je iemand tegen komt waar je even chagrijnig op reageert maar dit is logisch want je hebt slecht geslapen en hebt net ruzie gehad met iemand. Je hebt dus een goeie reden om chagrijnig te zijn. Vanuit perspectief van die andere ben jij echter een eikel hierdoor. Hij of zij weet niet hoe jou dag hiervoor is geweest tenslotte en de dag van die persoon ging misschien wel helemaal geweldig tot hij/zij jou trof en deze persoon heeft toch niks verkeerd gedaan toch?

Het is moeilijk om je volledig in te leven in een ander omdat je niet weet wat de ander denkt of heeft mee gemaakt. Het is makkelijk om jezelf te verdedigen want je weet waarom je iets doet. Probeer je echter ook eens af te vragen wat de reden kan zijn waarom een ander iets doet, Er zal altijd een reden zijn. Of het daadwerkelijk een goeie reden is, dat hangt ervan af, maar voor die persoon is de reden goed genoeg om het zo te doen. Dus trek het je niet teveel aan als iemand iets doet wat je niet aanstaat, geef mensen eens de voordeel van de twijfel en doe geen aannames dat jet altijd door jou komt.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Chachamaru
Bangya
Bangya

Post by Chachamaru » Tue 20 Sep 2016, 08:54

Ik heb iets wat vrij standaard is, maar ik probeer altijd dinge te doen waar ik me dan comfortabel bij voel en die me vrolijk maken of ik neem juist wat rust voor mezelf. Maar ik denk dat dat voor iedereen anders is :)

Image

hide / X Japan / Kami / Malice Mizer / Chachamaru / Vaniru / Buck-Tick

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 24 Sep 2016, 22:47

Mij werd nadat mijn baan ophield en mijn vakantie van Japan voorbij was dat ik veelal naar buiten ging en moest wandelen in de zon, naar het strand, Pokemon GO spelen, met vrienden afspreken. Vooral niet binnen zitten en niks doen.

Sowieso is de kans groter dat ik mij eenzaam ga voelen als ik thuisblijf, gezien ik alleen woon. Maar het kan ook op vele momenten fijn werken als je alleen wil zijn. Maar toen ik terug kwam van Japan wilde ik niet alleen zijn en ben ik allemaal mensen gaan zien. Heb nog niet iedereen gezien, maar nu ben ik uit die roes van Japan.

Ik heb een nieuw doel opgesteld waar ik naartoe werk. Dat houdt mij het beste bezig en ik laat mij niet zo gauw afleiden, maar rustmomenten is geen slecht idee. Ik bevind mij veel achter de computer, dus ik moet wel achter die computer weg. Bakkie koffie doen met iemand of juist een fotosessie houden en ik ben weer onder de mensen. Is toch wel heel gezond. Mens blijft toch een groepsdier.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Sun 25 Sep 2016, 05:10

Sinds afgelopen maandag ben ik begonnen met mezelf te helpen zeg maar. Hierdoor heb ik wat minder contact met m'n laatste overgebleven vrienden. Is niet erg want ze hebben ook niet veel tijd voor mij. It's ok, heb er nu vrede mee. Ben niet belangrijk en terwijl ik dit typ betrap ik mezelf dat ik weer negatief ga denken. Diep ademhalen. Ho, stop, dit moet ik niet doen. En we gaan weer verder zonder die gedachten. Het klinkt alsof ik mensen ontwijk. Ja dat doe ik ook, ik wil me nu eerst op mezelf richten en een positief bodempje maken en omdat er veel negatieve mensen in mijn omgeving zijn wil ik minder invloeden daarvan. (Das ook incl stage, werk en school. Is wel wat lastiger...)

Sinds een tijdje op tumblr volg ik positieve blogs en ik lees ook het SoChicken blog zodat ik allerlei positieve invloeden heb. Ook probeer ik een beetje mindful te denken, het is zoals het is, leef in het nu.

Vrijdag werd dit op de proef gesteld doordat een vriendin even haar shit kwam dumpen bij mij. Ik gaf opties om het op te lossen maar helaas kon dat op de een of andere manier niet maar waarom vertelde ze niet. Jaja.. (het ging om een object die ze kwijt was) Ik wilde haar eigenlijk zeggen dat ze of kan blijven janken of ze gaat stappen ondernemen. Ik moet customs betalen voor me closet child pakketje en ga ik toch ook niet om lopen janken of boos worden? Het is nu eenmaal zo en ik krijg het pakketje uiteindelijk. Kijk, dat is al de goede gedachtengang.

Image

Chachamaru
Bangya
Bangya

Post by Chachamaru » Mon 03 Oct 2016, 12:53

Ik probeer altijd als ik me negatief voel om even mn levensverhaal te typen, iemand te bellen of iets. Ik hoef geen eens advies dan maar gewoon even mn verhaal doen helpt al. En wat mij ook helpt is mezelf afleiden, dus bijvoorbeeld een spelletje spelen, film kijken, met mensen afspreken. Meestal maakt me dat wel positiever.

Image

hide / X Japan / Kami / Malice Mizer / Chachamaru / Vaniru / Buck-Tick

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Mon 03 Oct 2016, 15:41

Had er laatst met iemand over die gaat tekenen als ze erges mee zit zeg maar. Had het over aantal van de tekeningen en die waren soms vrij duister ook. Het leuke is echter dat niet alleen negatieve dingen maar ook positieve dingen getekend worden. Dit helpt om twee redenen, je hebt het er uit en als je er later doorheen bladert kijk je terug op eerdere momenten in je leven.

Belangrijke is wel dat je het denk ik ook ergens bewaard voor jezelf en niet weg gooit of verscheurd als je ergens boos om bent. Denk aan eerdere relaties die mis zijn gelopen etc. Het is misschien niet iets waar je graag aan terug denkt als je er doorheen bladert maar het is een deel van je leven en van wie je bent, of je het nu wilt of niet. Juist door dat te accepteren kan het makkelijker maken.

Image

To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 03 Oct 2016, 15:52

Dat doet mij eraan denken: ik doe dat juist met schilderen! Er hangen een aantal schilderijen in mijn huis (heeft mijn moeder gedaan, haha). Maar het is eigenlijk wel iets om gevoelens op papier te krijgen zonder woorden.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Mon 03 Oct 2016, 18:23

Het is belangrijk om het een plek te geven en voor sommigen werkt dat het beste als ze het letterlijk doen. Daarbij kan je als je die emotie terug komt ook terugkijken daarnaar.

Image

To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 04 Oct 2016, 11:19

Dat heb ik ook met muziek, want muziek koppel ik ook aan herinneringen. Daarom dat een CD van cali gari bij mij herinneringen opdoet van mijn tijd in Japan.

Wat ook helpt is vrolijke anime kijken. Osomatsu-san is absurd met hun grappen, maar heeft mij door een moeilijke periode gebracht. Elke week keek ik weer naar een aflevering en ik moest soms zo hard lachen, daar wordt je vrolijk van. Daarna erover schrijven, met mensen delen en uitkijken naar die volgende aflevering.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Nemureru Mori
Sushi lover
Sushi lover

Post by Nemureru Mori » Sun 01 Jan 2017, 17:32

Misschien ben ik te laat met reageren, maar liever te laat dan nooit~

Wat mij altijd helpt is om mensen te volgen op bijvoorbeeld Instagram of Facebook, die positive quotes posten. Ik ben zelf erg bezig met social media, en als ik dan op mijn dashboard scroll en ik lees een zo'n quote. Dat maakt het mij gewoon blij ^^
Misschien kan je de quotes die jou het meeste aanspreken opschrijven en het elke dag lezen ^_^

Post Reply