Het Parijs-syndroom

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Post Reply
Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Het Parijs-syndroom

Post by Henk » Sat 21 Oct 2017, 16:15

Het Parijs-syndroom, wat is dat ?

Volgens het artikel in de link hieronder gaat het om 20, maar een ander Engelstalig artikel heeft het over 50 Japanse toeristen die per jaar helemaal over de toeren onder begeleiding terugvliegen naar Japan, na een aantal dagen in Parijs doorgebracht te hebben.

De verheerlijking van alles wat Frans is in Japanse media, als het over "elegantie, mode, beleefdheid, hoge cultuur" gaat , strookt niet helemaal met de werkelijkheid die de onvoorbereide Japanse toerist instapt, waarschijnlijk direct al bij het verlaten van het vliegtuig.

Ook bezoekers uit andere Aziatische landen, vooral China, schijnen er last van te hebben.

Artikel

Er zijn andere gelijksoortige syndromen:
Het Stendhal-syndroom.
Voor enkele bezoekers van Toscane en Florence zijn de schoonheid en de informatie die ze over zich heen krijgen soms iets teveel van het goede, resulterend in een acuut minderwaardigheid-complex.
Het Jeruzalem-Syndroom.
Teveel van van alles, met godsdienstwaanzin als resultaat.

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Re: Het Parijs-syndroom

Post by Henk » Sat 21 Oct 2017, 16:37

Mijn eigen commentaar hierop.
Ik kan me iets voorstellen van de teleurstelling die een onvoorbereide bezoeker of bezoekster uit Japan moet hebben als ze in Parijs terecht komen.
De onbeschoftheid die je er vaak tegenkomt is legendarisch.
Maar we zien in Amsterdam ook wel eens wat gebeuren.

Ik krijg de indruk dat het voornamelijk groepsreizigers betreft,
In mijn treinjaren en ook later op Schiphol heb ik in korte gesprekken met individueel reizende Japanners wel eens wat gehoord, maar dat waren gewoon wat observeringen, niets schokkend.
( Voorbeeld: Volendam is wel héél erg toeristisch, Edam en Marken zijn wat authentieker. Helemaal mee eens )
Omgekeerd heb ik ook behoorlijk wat verhalen gehoord van Nederlandse groepsreizen, waarin altijd wel een verhaal ging over iemand die over het lint ging omdat ze in Brazilie geen gehaktbal hadden, of in Azie alleen maar "Chinees" eten.

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 21 Oct 2017, 18:40

Mijn eerste trip naar Parijs was zo fijn, omdat het voor mij op dat moment de verste reis ever was. Maar ja.. de Parijzenaren waren helemaal niet zo tof als de toeristische plekken die ik kon bezoeken met mijn school.

Maar kan mij tegenwoordig best wel voorstellen dat mensen teleurgesteld terugkomen van iets, omdat ze een bepaald beeld voorgeschoteld hebben gekregen dankzij de promotie die er tegenwoordig is. Toen ik naar Parijs ging was dat er ook wel, maar ik ging er in geheel best wel onvoorbereid naartoe. De school hielp niet eens met voorbereidingen wat betreft de Franse taal (ik kreeg Duitse les). Tegenwoordig is dat heel makkelijk op te zoeken op het internet en anders kun je een app opzoeken op je telefoon.

Ik denk dat Japanners ook wel schrikken van het vuil hier in Nederland. Al sprak ik laatst nog met iemand die al een tijdje in Amsterdam woont (vanuit Japan) en die vindt Amsterdam bijvoorbeeld helemaal geweldig. Maar die kijkt er dan ook weer anders naar, gezien ze vindt dat Nederlanders zo openminded zijn. En een andere Japanse vriend denkt dat Nederlanders elke dag friet eten, omdat hij dat voorgeschoteld kreeg in de restaurants waar hij at. Misschien doen wij het in Nederland het wel net iets beter? Al moet ik zeggen dat ik mij - sinds mijn terugkomst uit Japan vorig jaar - steeds meer ben gaan irriteren aan het gedrag van de mensen hier. Voordringen, geen ruimte vrij maken voor mensen die de bus/tram/trein uit willen stappen, etc.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Sat 21 Oct 2017, 20:58

Inderdaad.
Eigenlijk doen we dat al jaren, als we terugkomen uit Canada: DIrect de eerste dag naar de supermarkt gaan voor boodschappen. Dan zijn we er weer doorheen....

We verblijven in Canada in stedelijk gebied dichtbij Toronto.
Net zo druk als hier, alle nationaliteiten door elkaar, alleen een schaal groter allemaal.
We zijn er een keer op Kerstavond nog boodschappen wezen doen, net voordat de winkels gingen sluiten.
Heel erg druk, maar er loop niemand tegen je aan, aansluiten in de rij voor de kassa's geen probleem.

Ik denk dat de gemiddelde individuele Aziatische reiziger wel een beetje op de hoogte is van "Holland", en de verwachtingen niet zo heel hoog zijn, Dan valt het altijd mee :)

En tja, dit jaar heb ik de Koreaanse serie Goblin gekeken.
Goede serie, met flink wat scenes in Quebec-city, in het oude gedeelte dat een mooi oud-Franse sfeer heeft.
We zijn er nog nooit geweest, maar nu loop ik met een ideaalbeeld in mijn hoofd over Quebec !
( Kans dus dat ik met een "Quebec- syndroom rond loop over een paar jaar )

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 21 Oct 2017, 21:33

Hahaha, wie weet. In het verleden heb ik vaak de vraag gehad of ik om klompen loop. Wij hebben misschien een boerenimago? Is natuurlijk niet zo luxe als een croissant.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Post Reply