Lekker dodelijk: bereid zelf je kogelvis

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Post Reply
Fran
Beheerder
Beheerder

Lekker dodelijk: bereid zelf je kogelvis

Post by Fran » Fri 02 Nov 2012, 19:43

In Japan vervalt de verplichte vergunning voor 't bereiden van de giftige kogelvis. Iedereen mag nu kokkerellen.
Visliefhebbers opgelet. Sinds deze week hoef je in Japan niet meer een speciaal diploma te hebben om de dodelijke kogelvis te bereiden. De autoriteiten van het land hebben de regels rondom het serveren van de lokale specialiteit versoepeld.

De afgelopen zestig jaar mochten alleen zeer bekwame chefs met een speciale tweejarige opleiding de delicatesse bereiden. Kogelvis is hartstikke giftig en een kleine fout in de bereiding kan al fatale gevolgen hebben voor de nietsvermoedende eter. Volgens officiële cijfers zijn er de afgelopen 10 jaar 23 mensen gestorven door het eten van een verkeerd bereidde kogelvis. Kogelvis is het enige gerecht waar de Japanse Keizer zich nooit aan heeft durven wagen.

Zonder vergunning
Vanaf deze maand kunnen liefhebbers het stukje vis in elk restaurant bestellen, met of zonder vergunning. De echte waaghalzen kunnen zelfs zelf aan de slag door de vis gewoon via internet te laten thuisbezorgen. Reden hiervoor is dat de strenge regels te omslachtig waren. Al langer kon je, met enige moeite, de ´veilige delen´ van de vis gewoon krijgen, met of zonder vergunning.

Verlamming
Maar enige voorzichtigheid is toch geboden. Want de regels zijn dan wel versoepeld, het beestje is nog steeds even dodelijk. Bepaalde delen zoals de eierstokken, lever en galblaas zijn oneetbaar. Die bevatten de giftige stof tetrodotoxine. Als je dat binnen krijgt, raak je langzaam verlamd. Eerst je mond, dan de rest van je lichaam en uiteindelijk je vitale organen. Klein detail: tot aan de dood blijft het slachtoffer bij bewustzijn.

Mocht je geïnspireerd zijn en willen proberen de vis ook in Nederland te laten bestellen, hiernaast een filmpje waarin je precies wordt uitgelegd welke stukken je links moet laten liggen.
bron en video: http://nos.nl/op3/artikel/436248-lekker ... elvis.html

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Re: Lekker dodelijk: bereid zelf je kogelvis

Post by Dj_Robintje » Fri 02 Nov 2012, 21:15

Dit vind ik een zeer verontrustend bericht!
Zelfs bij de zeer goed opgeleidde chefs liep het af en toe fout, wat moet dit nu geven?

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 02 Nov 2012, 21:38

Aan mij hoeven ze het nu al helemaal niet te verkopen. :P

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

KawaiiPikachu
Otaku
Otaku

Post by KawaiiPikachu » Fri 02 Nov 2012, 21:40

Volgens mij hebben ze hun verstand verloren daar!

Ik hoop dat ik het nooit perongeluk bestel in een restaurant 0_o
(maar uiteraard kan ik tegen die tijd zó goed Japans dat ik precies weet wat ik bestel! :D )

~KawaiiPikachu~
Image

as33kawaii
Otaku
Otaku

Post by as33kawaii » Sat 03 Nov 2012, 16:53

Ik eet nog eerder schorpioenen, tarantula's of duizendpoten. Van die beesten weet ik dat het gif geen gif meer is nadat het gefrituurd is :P

Image
recent live gezien: exist†trace/Versailles/-OZ-/Miyavi/Gackt w/YFC/Dir en grey/A (エース)/Crossfaith/Bury tomorrow/Bleed from within/ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO UFO/Black Line/The fool Gunji X ADAPTER

TSTJoyce
Otaku
Otaku

Post by TSTJoyce » Sun 04 Nov 2012, 12:56

Dat gerecht laat ik toch echt liever aan me voorbij gaan haha x'D

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 05 Nov 2012, 10:51

Nu kwam een mede-cursist van mij (van de Japanse cursus) met het volgende:
Maar wat nou als de kok eerst kogelvis snijdt en dan met hetzelfde mes de vis die jij wel wil eten...

Twitter last.fm ko-fi?

Image

KawaiiPikachu
Otaku
Otaku

Post by KawaiiPikachu » Mon 05 Nov 2012, 17:54

Dan is die kok FOUT bezig!

Altijd als je iets beried hebt met een mes, moet je bij het berieden van iets anders een nieuw mes pakken, of hem goed afwassen!
(Ik heb horecaopleiding gedaan 1 jaar)

~KawaiiPikachu~
Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 05 Nov 2012, 17:58

Uhu, maar het zou maar net niet zo'n goede kok zijn. ;)

Twitter last.fm ko-fi?

Image

TSTJoyce
Otaku
Otaku

Post by TSTJoyce » Wed 07 Nov 2012, 14:41

Dat wordt dan avontuurlijk uit eten gaan x'D Of gewoon bij voorbaat al niet naar restaurants gaan waar ze kogelvis serveren dan weet je zeker dat het goed gaat :P

Post Reply