Tokio uitgeroepen tot 'Gay Capital'

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: Tokio uitgeroepen tot 'Gay Capital'

Post by Fran » Sun 27 Jul 2014, 20:00

Cypher wrote:Japan minder overdreven dan de "nuchtere" Nederlanders ja.
Dat idee heb ik althans een beetje als ik het zo van afstand bekijk. Om er zeker van te zijn moet je toch beide eens mee gemaakt hebben denk ik.
Je gebruikte 'in Japan' tweemaal in de zin. :)

Maar ik heb geen idee of dat ook zo is bij zo'n Gay Parade/pride in Japan. Het ziet er allemaal wel gezellig uit.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Thu 31 Jul 2014, 21:30

wtf..?? Tokyo en 'Gay Capital' in 1 zin?! Uhm, niet zo lang geleden werd het helemaal niet geaccepteerd volgens mij. In ieder geval in bepaalde gebieden. (Had Disney Tokyo er iets mee te maken?..)
anyway, heel vaag dit..

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 02 Aug 2014, 10:05

Weet niet of je nu meteen kan zeggen dat Tokyo / Japan het nu wel accepteert?

Wat betreft Disney, daar waren toch even terug twee vrouwen getrouwd enzo, niet officieel dacht ik. :)

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Mon 04 Aug 2014, 11:52

Ik weet eigenlijk ook niet of homoseksualiteit in Japan echt geaccepteerd wordt.

Ik denk dat dit stukje erg belangrijk is.
Maar ondanks de conservatieve houding van Japan, is er nauwelijks geweld tegen homo’s. Dit komt echter niet door tolerantie, maar doordat er sowieso weinig geweld op straat voorkomt. Japanners zijn beschaafde, vriendelijke mensen die hun emoties uitstekend in bedwang houden. Omgekeerd bewegen Japanse homo’s zich ook vrij onzichtbaar door de massa waardoor confrontaties uitblijven.
Het is voor homoseksuele mensen dus makkelijker om in Tokyo te verblijven doordat er geen geweld is tegen hen. Alhoewel een groot deel het mogelijk niet accepteert hoeven de mensen veel minder om over hun schouder te kijken.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Lodi
Haiku writer
Haiku writer

Post by Lodi » Wed 27 Aug 2014, 23:22

Tokyo en homos is een beetje vreemd.. Tokyo heeft de grootste homowijk ter wereld (nichoome in shinjuku); maar.. bijna iedereen is daar Thai, Filipijns of Amerikaans (en dat terwijl er in tokyo relatief weinig buitenlanders zijn). de meeste zichzelf-respecterende japanse homos gaan naar normale clubs.
En.. ja.. er is vrijwel GEEN geweld tegen homos in japan. het is ondenkbaar om iemand te slaan of om je oordeel over iemand te uiten op straat in de japanse cultuur. Dit wil niet zeggen dat mensen geen oordeel hebben. Een beetje dubbel dus.\

tokyo is voor homos veel veilig dan nederland. maar je hebt ook minder rechter. er zijn vrijwel geen discriminatiebeschermingswetten en je mag niet trouwen. Ik nederland mag je dan als homo wel trouwen, maar heb je wel de kans in elkaar geslagen te worden als je hand in hand met je partner over straat loopt... :p tjah, wat kies je :P

Ik werk als docent Japanse taalvaardigheid. Voor taalvragen kun je bij mij zijn
http://www.JNconnect.com - Japanse lessen in Rotterdam, Japanse skypecursussen of Japanse zelfstudie
http://www.facebook.com/JNconnect - Taalblog over de Japanse taal!

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Fri 29 Aug 2014, 18:49

Fran wrote:Weet niet of je nu meteen kan zeggen dat Tokyo / Japan het nu wel accepteert?

Wat betreft Disney, daar waren toch even terug twee vrouwen getrouwd enzo, niet officieel dacht ik. :)
Ik ben nu dus voor het vierde jaar door Tokyo gegaan en heb nog nooit ook maar iets gemerkt over homos in wat voor vorm dan ook. Je gaat er ook een beetje van uit dat iedereen hetero is omdat in bijna elke combini blaadjes liggen met halfbeklede vrouwelijke modellen en dergelijke. Dat zegt natuurlijk niet zo veel over de vrouwen zelf in Japan, maar dan alsnog. Ik heb nog nooit ook maar een hint van een idee gehad dat iemand homo zou zijn of ook maar 1 ding gezien wat zich op hun richt. Dus zeggen dat Tokyo de 'Gay Capital' is, dat slaat in mijn ogen helemaal totaal nergens op.
Dat Japanners beleefd zijn tegen iedereen geeft geen reden om het te benoemen tot wat voor soort stad dan ook. Want anders is 'Tokyo' wel net de capital voor alle dingen die buitengewoon zijn. Dan blijf je bezig.

Betreft Disney. Niet zo heel lang geleden was Disney Tokyo nog anti-homo. Maar daar was kritiek op en daarom is het nu veranderd. Heb het niet precies gevolgd, maar dat is wel het idee. Trouwen als homostel in Disney Tokyo hoefde je echt niet in je hoofd te halen. ;)

Image

Lodi
Haiku writer
Haiku writer

Post by Lodi » Fri 29 Aug 2014, 22:35

ik vind de grote hoeveelheid hand-in-hand lopende jongens in tokyo juist opmerkelijk. Je ziet veel minder gay-gerelateerde dingen in Tokyo dan in bijvoorbeeld Amsterdam.. maar stelletjes zie je toch wel veel vind ik

http://www.JNconnect.com - Japanse lessen in Rotterdam, Japanse skypecursussen of Japanse zelfstudie

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Sat 30 Aug 2014, 08:38

Waar zie je die dan? Waar loop je op zo een moment?

Image

Lodi
Haiku writer
Haiku writer

Post by Lodi » Sat 30 Aug 2014, 09:27

Vooral shinjuku en shibuya; maar ik
Zie sowieso veel stelletjes. Mijn ouders woonden in nerima; en we woonden daar naast een lesbisch stel die we ook vaak zagen :-). Maar; het kan toeval zijn natuurlijk

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sat 30 Aug 2014, 10:56

Vraag me daarbij af hoe je ze in Tokio zou moeten herkennen.
Ik ken in Nederland in elk geval al wel een aantal homoseksuele mensen waarvan ik het niet zou weten als ze over straat lopen.
Het is dat ze het zelf aangeven en kenbaar maken.

Uiteraard zijn er ook de mensen waarbij je het bijna zeker weet als je ze op straat tegen komt.
Weet echter niet hoe dit zich in Japan of Tokio uit.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Lodi
Haiku writer
Haiku writer

Post by Lodi » Sat 30 Aug 2014, 12:07

Mjah je weet het vaak niet... sommige stelletjes lopen hand in hand.. maar, in principe zijn japanners sowieso niet zo van het laten zien van public affection. Maar.. tjah, bij een klein gedeelte zie je iemands seksuele voorkeur en valt het wat meer op. bij de meerderheid zie je het meestal niet en weet je dus ook niet dat je het niet ziet :P

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Sat 30 Aug 2014, 18:20

Maar vooral in Shibuya en Shinjuku zei je? Ok dan snap ik het niet, het zal wel :P

Image

Lodi
Haiku writer
Haiku writer

Post by Lodi » Sat 30 Aug 2014, 19:57

wel dat is wel logisch.. shinjuku is de hoofdstad van tokyo; en shinjuku heeft het gaydistrict.. en in shibuya heb je ook veel uitgaansclubs en jongeren enzo :)

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Sun 31 Aug 2014, 09:26

Shinjuku ok, maar uitgaansclubs? Niet Roppongi?

Image

Lodi
Haiku writer
Haiku writer

Post by Lodi » Sun 31 Aug 2014, 09:39

Oef, roppongi vermijd ik bij het uitgaan, dus daar kan ik niets nuttigs over zeggen.

Post Reply