De Friese taal

Alles wat niet thuishoort in bovenstaande subfora hebben een eigen stekkie in de Dagelijkse Dingen subforum. Gebeurtenissen in de wereld, maar ook in jouw eigen wereld kan je hier kwijt. Van school tot aan je favoriete (non-Japanse) muziek, boeken, tot aan games, computers, gadgets, discussies en andere onderwerpen.

Moderator: Fran

Cypher
Moderator
Moderator

De Friese taal

Post by Cypher » Mon 12 Aug 2013, 23:54

Blijkbaar heb ik de eer om dit topic te openen, misschien omdat ik zelf Fries ben opgegroeid en nog steeds in Friesland woon.
Friezen zijn vaak nogal trots op het feit dat ze de enige provincie zijn met een officieel erkende taal, zelf vind ik het wel geinig maar om te zeggen dat ik er specifiek trots op ben valt wel mee.

Ondanks het feit dat ik me hele leven in Friesland heb gewoond, zelfs opgegroeid in een klein Fries dorpje ben ik nog niet instaat het te schrijven. Het lezen, praten en verstaan gaat echter prima. Fries zelf heeft dan ook nog de vele verschillende dialecten, zoals elke taal dit heeft. De één verschilt meer van het origineel dan het ander. Ik merk wel steeds meer dat het echt Fries steeds minder voorkomt.

Nou hoorde ik hier en daar vandaag al mensen zeggen dat het een sexy taal zou zijn, zelf weet ik nou niet echt of ik het sexy zou willen noemen maar vat het maar op als een compliment. Wat is de indruk van de mede AVOer, zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben of het misschien zelfs spreken?

Om het onderwerp luchtig af te sluiten en een voorbeeld te geven van de Friese taal heb ik hier een filmpje van Teake van der Meer die heerlijk Fries weet te spreken.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Anvica
Otaku
Otaku

Re: De Friese taal

Post by Anvica » Tue 13 Aug 2013, 00:49

Hahaa, leuk!
Ik kan me nog goed herinneren dat Fries officieel als taal werd erkend. Toen zat ik nog in de basisschoolbanken (niet zo lang geleden als het lijkt hoor)

Wat betreft de taal moet ik zeggen dat ik het kan verstaan en lezen en dat zonder uit friesland te komen ;).
Mijn schoonzusje komt uit friesland en door haar en haar ouders ontdekte ik dat ik vrijwel geen problemen heb met het verstaan van de taal en het lezen ervan. Haar ouders komen natuurlijk weleens bij m'n broertje thuis en dan spreken ze gewoon fries tegen elkaar. Of ze deelt friese teksten op facebook die ik dan leuk mee kan lezen. Ik moest een beetje wennen dat wel maar kwam al snel tot de ontdekking dat veel moeite niet nodig was.

Hoe dat komt kan ik wel uitleggen. Ik ben geboren en opgegroeid in limburg, waar ze zoals bekend is ook enorm veel verschillende dialecten hebben. Ik spreek er geen enkele maar kan de meesten wel verstaan en lezen omdat ik ermee ben opgegroeit. Schrijven is op zich ook niet heel moeilijk maar kost wel wat meer denktijd omdat ik het niet spreek.

Maar ik merkte dus dat ik verbazend goed het fries kon begrijpen. Misschien niet alles maar toch vind ik het leuk.
Limburg heeft tegenover Friesland denk ik zoveel dialecten dat het eigenlijk onmogelijk is daar 1 taal van te maken, de verschillen zijn per stad soms echt groot. Ik weet niet zeker of dat een redelijke redenering is maar daar lijkt het voor mij op.

Of fries sexy is?.. Dat weet ik nog niet... Misschien moet ik het daarvoor wat meer in me opnemen ;)

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Tue 13 Aug 2013, 20:21

Anvica wrote:Hahaa, leuk!
Ik kan me nog goed herinneren dat Fries officieel als taal werd erkend. Toen zat ik nog in de basisschoolbanken (niet zo lang geleden als het lijkt hoor)

Wat betreft de taal moet ik zeggen dat ik het kan verstaan en lezen en dat zonder uit friesland te komen ;).
Mijn schoonzusje komt uit friesland en door haar en haar ouders ontdekte ik dat ik vrijwel geen problemen heb met het verstaan van de taal en het lezen ervan. Haar ouders komen natuurlijk weleens bij m'n broertje thuis en dan spreken ze gewoon fries tegen elkaar. Of ze deelt friese teksten op facebook die ik dan leuk mee kan lezen. Ik moest een beetje wennen dat wel maar kwam al snel tot de ontdekking dat veel moeite niet nodig was.

Hoe dat komt kan ik wel uitleggen. Ik ben geboren en opgegroeid in limburg, waar ze zoals bekend is ook enorm veel verschillende dialecten hebben. Ik spreek er geen enkele maar kan de meesten wel verstaan en lezen omdat ik ermee ben opgegroeit. Schrijven is op zich ook niet heel moeilijk maar kost wel wat meer denktijd omdat ik het niet spreek.

Maar ik merkte dus dat ik verbazend goed het fries kon begrijpen. Misschien niet alles maar toch vind ik het leuk.
Limburg heeft tegenover Friesland denk ik zoveel dialecten dat het eigenlijk onmogelijk is daar 1 taal van te maken, de verschillen zijn per stad soms echt groot. Ik weet niet zeker of dat een redelijke redenering is maar daar lijkt het voor mij op.

Of fries sexy is?.. Dat weet ik nog niet... Misschien moet ik het daarvoor wat meer in me opnemen ;)
Heb je het dan echt over het oude platte fries wat je kan verstaan of meer wat de jongere generaties tegenwoordig spreekt? Ik heb zelf nog wel eens moeite om de echt oude Friezen te kunnen verstaan, dat is een compleet ander niveau dan dat ik beheers. De gesproken taal wordt steeds meer aangevuld met Nederlands of Engelse woorden, dit is aan de ene kant wel zonde maar niet meer dan begrijpelijk denk ik, waar je tegenwoordig veel vaker te maken krijgt met mensen buiten Friesland en de verschillende talen. Vind het hoe dan ook al knap dat je het voor grootste deel weet te verstaan.

Heb zelf nog weinig ervaring met Limburgs, weet alleen dat als hun een nummer uitspreken ik het bijna nooit goed versta. :oops:
Zelf vind ik dialecten vaak ook heerlijk om te horen, meestal (niet altijd) is het ook gewoon prima te verstaan.

Heb een uurtje kijk plezier toegevoegd om het Fries uitgebreid in je op te kunnen nemen, wanneer je het verstaat heb je ook nog de kans om te lachen, humor is extra sexy dacht ik. ;)

Image

To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 13 Aug 2013, 20:48

Waar zijn de andere Friese AVO-leden???? Het blijft zo stil?

Ik heb ooit gezegd dat ik Fries een woest aantrekkelijke taal vind. ;)

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Tue 13 Aug 2013, 21:04

Zou toch denken dat er wel wat meer Friezen op zo'n uitspraak af moeten komen, vraag me af hoe lang dat nog kan duren. :o

Image

To be safe
To believe
In something

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Tue 13 Aug 2013, 21:40

Inderdaad heel jammer dat dialecten meer en meer uitdunnen door toevoeging van schoolnederlands en andere talen. Misschien moeten we in de Nederlandstalige gebieden eens wat meer aandacht besteden aan de plaatselijke streektalen.

Huntingmeesteres. Voor vragen en suggesties kan je me aanspreken op FB. Pas op, soms bijt ik.
Image
[Ayo'a Ibori] [Zodiark] [Booksmart Summoner] [Weeeeeeeeee!!]

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Tue 13 Aug 2013, 22:08

Het Fries dat een goede vriend (en ex-crush) van me sprak, wel... Daar moest ik van zwijmelen, vond ik zalig om te luisteren!

Ik vind het dus wel sexy =D

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 13 Aug 2013, 22:15

Fran wrote: Ik heb ooit gezegd dat ik Fries een woest aantrekkelijke taal vind. ;)
Mocht iemand willen weten waar het te lezen was, hierbij de link: pdf/minske&mear03052008.pdf

De hyvespagina bestaat nog steeds, maar ik onderhou het niet meer zo. Maar het was wel erg leuk in die periode. :)

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Tue 13 Aug 2013, 22:29

Spitch TVB wrote:Inderdaad heel jammer dat dialecten meer en meer uitdunnen door toevoeging van schoolnederlands en andere talen. Misschien moeten we in de Nederlandstalige gebieden eens wat meer aandacht besteden aan de plaatselijke streektalen.
Dialecten moeten inderdaad behouden blijven, het voegt gewoon wat toe aan de samenleving. Pas wel op dat je in Friesland niet gaat zeggen dat Fries een dialect is, dan wordt je belagen met protesten. :oops:
Dj_Robintje wrote:Het Fries dat een goede vriend (en ex-crush) van me sprak, wel... Daar moest ik van zwijmelen, vond ik zalig om te luisteren!

Ik vind het dus wel sexy =D
Wat vind je dan zo fijn om te horen aan het Fries?
Zou met zulke positieve mensen toch wel verwachten dat er hier meer actieve Friezen zouden zijn, vraag me af waar ze allemaal gebleven zijn.

Fran wrote:
Fran wrote: Ik heb ooit gezegd dat ik Fries een woest aantrekkelijke taal vind. ;)
Mocht iemand willen weten waar het te lezen was, hierbij de link: pdf/minske&mear03052008.pdf

De hyvespagina bestaat nog steeds, maar ik onderhou het niet meer zo. Maar het was wel erg leuk in die periode. :)
Blijf het erg leuk vinden om dit zo te lezen Fran, lijkt me ook leuk om met zo iets in de krant te mogen belanden. :)

Image

To be safe
To believe
In something

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Tue 13 Aug 2013, 23:07

Goh, eigenlijk weet ik niet wat het precies was, maar ik vond het erg mooi klinken... Ook dat liedje van Twarres heb ik altijd leuk gevonden =D

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 13 Aug 2013, 23:26

Is dat dit liedje toevallig?

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Anvica
Otaku
Otaku

Post by Anvica » Tue 13 Aug 2013, 23:45

Cypher wrote:Heb je het dan echt over het oude platte fries wat je kan verstaan of meer wat de jongere generaties tegenwoordig spreekt? Ik heb zelf nog wel eens moeite om de echt oude Friezen te kunnen verstaan, dat is een compleet ander niveau dan dat ik beheers. De gesproken taal wordt steeds meer aangevuld met Nederlands of Engelse woorden, dit is aan de ene kant wel zonde maar niet meer dan begrijpelijk denk ik, waar je tegenwoordig veel vaker te maken krijgt met mensen buiten Friesland en de verschillende talen. Vind het hoe dan ook al knap dat je het voor grootste deel weet te verstaan.

Heb zelf nog weinig ervaring met Limburgs, weet alleen dat als hun een nummer uitspreken ik het bijna nooit goed versta. :oops:
Zelf vind ik dialecten vaak ook heerlijk om te horen, meestal (niet altijd) is het ook gewoon prima te verstaan.

Heb een uurtje kijk plezier toegevoegd om het Fries uitgebreid in je op te kunnen nemen, wanneer je het verstaat heb je ook nog de kans om te lachen, humor is extra sexy dacht ik. ;)
Hmm Of het echte oude fries verstaanbaar is voor mij durf ik niet te zeggen. Het fries dat ik hoor is dan inderdaad toch wat jonger (zusje is 25) Haar ouders reken ik nog niet echt tot de oude friezen xD.
Ik vind het in ieder geval wel een leuke taal :D

Ja ik zag het inderdaad maar heb het filmpje nog niet helemaal kunnen kijken. Daar zal ik een keertje echt de tijd voor nemen :)

Dat lied van Twarres ken ik ook nog haha. Klinkt echt nog wel leuk hoor al is het niet mijn muziek.

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 13 Aug 2013, 23:47

Cypher wrote:
Fran wrote:

Blijf het erg leuk vinden om dit zo te lezen Fran, lijkt me ook leuk om met zo iets in de krant te mogen belanden. :)
Het was wel grappig, interview verliep via telefoon. En daarnaast heeft de journalist (toen nog stagiair) dit stukje niet eerst met mij overlegd voordat het in de krant kwam. Beetje slechte zaak, dus het is wat mooier gemaakt. Maar ik kan er nog steeds om lachen. ^^

Wel lief, ik kreeg toen van Tessa (lid hier op AVO) een melding dat ik in de krant stond en kreeg de krantenknipsel een aantal keren opgestuurd door de lieve Friese leden van de hyves (en van Tessa). :) Het moet nog hier ergens liggen.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Wed 14 Aug 2013, 09:09

Ik kan helemaal geen Fries haha xD

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Wed 14 Aug 2013, 12:13

Ik heb dus veel jaren op internationale treinen gewerkt, maar ook op de binnenlandse treinen toen daar nog catering op was.
Tot ongeveer 1994 reden er nog treinen met "restauratie".
Zes tafels, 22 zitplaatsen en een keukentje waar de voorraad stond en waar de verse koffie gezet werd.

Alle richtingen op, aangezien ik eerst nog in Dordrecht woonde, later in Amsterdam.
Dordrecht ligt natuurlijk al dicht bij Brabant, en je was de Brabantse dialecten gewend. Mijn oudere broer had lang verkering met iemand uit Breda, zelf had ik een vriendinnetje uit Etten Leur. Daar heeft een zus van mij 15 jaar gewoond.
Haar jongste dochter, inmiddels 32, heeft nog steeds de zachte G, haar 1 jaar oudere zus totaal niet.

Eindhoven was een knooppunt voor onze diensten, daar zag je collega's uit alle richtingen.
Zoveel Zuidelijke dialecten !
Ook als ik zelf op de trein naar Limburg werkte.
Het verschil tussen Heerlen of Maastricht !

Wie de film A Fish Called Wanda kent, en herinnert hoe Jamie Lee Curtis reageert als John Cleese een gedicht in het Russisch voordraagt heeft een idee hoe mijn reactie op Maastricht's is...
( Het Weense accent heeft dat ook)

Maar het begint al bij Breda en Etten Leur, dat veel zachter klinkt dan het harde Roosendaal.

Maar het ging over Friesland.
Ik heb een paar keer in die treinjaren gevraagd of mensen uit Engeland kwamen, als ik ze op afstand hoorde praten in de treinen in Friesland.
Het was gewoon Fries.
Maar het Engels heeft behoorlijk wat woorden die een Friese oorsprong hebben.
Mijn schoonfamilie woont in Overijssel, maar zijn in hun jonge jaren uit het Westen gekomen.
Alleen mijn vrouw is nooit meegegaan, die woonde al op zich zelf.

Op het eerste gehoor lijkt het op elkaar, maar de dialecten uit die provincies klinken nooit Engels.

Interessant is wel weer, als je in de Saksische gebieden in Engeland rondreist, ( Wessex, Sussex, etc ) je op oude boerderijen van die spreuken ziet die je ook in de Saksische gebieden van Nederland ziet: "Ye Olde ", etc.
Mijn kennis van Fries is gering, maar misschien is er ook Fries te ontdekken.

Julius Ceasar was al beducht voor de "barbaren": De Friezen, de Angelen en de Saksen, die zijn gebieden in wat nu Engeland heet constant aanvielen.

Vanuit Friesland loopt er ook een strook door Groningen naar Duitsland en zelfs Polen, waar mensen elkaar konden verstaan. Dat zal nu ook wel wat minder worden vrees ik.

Amsterdam:
Toen ik nog in Dordrecht woonde was Amsterdams Amsterdams.
Nu ik 31 jaar in dit gebied boven Amsterdam woon, lijken er wel tientallen verschillende dialecten te bestaan.

Image

Post Reply