Het is nu di 07 sep 2010, 16:53

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verschil tussen Japans en Chinees
BerichtGeplaatst: di 27 jul 2010, 23:01 
Lid

Is er een verschil tussen de Japanse en Chineze taal en wat is deze precies?

Profiel E-mail  

Berichttitel: Re: Verschil tussen Japans en Chinees
BerichtGeplaatst: wo 28 jul 2010, 06:40 
Lid

Ja uiteraard is er een verschil tussen beide schriften. Misschien het best te vergelijken met het verschil tussen Duits en nederlands het lijkt op elkaar, sommige woorden zijn hetzelfde, sommige zien er hetzelfde uit maar betekenen anders. Chinees is daarbij vell uitgebreider dan Japans (als in meer tekens). Echter zijn deze tekens minder complex dan de Japanse waar bij de Japanse taal tekens meerdere dingen kunnen betekenen

Daarnaast is er dus een enorm verschil in fonetische taal.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: wo 28 jul 2010, 16:38 
Lid

^ Het is idd heel anders, ook het spreken is niet hetzelfde,,
Ookal zijn er soms dezelfde karakters, ze worden meestal anders uitgesproken..

Aion schreef:
Echter zijn deze tekens minder complex dan de Japanse waar bij de Japanse taal tekens meerdere dingen kunnen betekenen

In chinees kunnen bepaalde karakters ook meerder betekenissen krijgen~

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 jul 2010, 18:20 
Global Moderator

Japans vind ik 'makkelijker' klinken dan Chinees... Weet niet hoe het komt? Misschien net door de klinkers, omdat sommige dingen iets heel anders willen zeggen als er een klank anders wordt uitgesproken?

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: wo 28 jul 2010, 20:15 
Lid

Spitch TVB schreef:
Japans vind ik 'makkelijker' klinken dan Chinees... Weet niet hoe het komt? Misschien net door de klinkers, omdat sommige dingen iets heel anders willen zeggen als er een klank anders wordt uitgesproken?

Ik vind Japans ook makkelijker klinken (en uit te spreken) dan Chinees. Ik heb een hele boel Chinese vrienden en als die onderling met hun familie praten klinkt het zo moeilijk =P. Ze hebben geprobeert mij ook Chinees te leren maar door mijn uitspraak hebben ze de hoop opgegeven..

Maar in het Chinees kan je bijvoorbeeld de A wel op 3 (als het niet meer is) verschillende manieren uitspreken. Als je bijvoorbeeld een woord (met die A) er in hebt, en je geeft het een andere uitspraak heeft het woord meteen een andere betekenis. Qua uitspraak vind ik Chinees en Japans totaal niet op elkaar lijken..

Ook is het (als je het mij vraagt) Chinese schrift een stuk moeilijker. Al die streepjes.. In het Japans heb je alleen de 'simpele' Chinese tekens en de eigen hiragana en katakana.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: do 29 jul 2010, 16:12 
Global Moderator

Dus het is best mogelijk dat een persoon die opgroeit met Chinees schrift tegen het einde van zijn leven nog niet alle tekens heeft gezien/gebruikt?

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: do 29 jul 2010, 16:38 
Lid

^ dat is denk ik bij bijna alle chinezen het geval,, ik twijfel of er wel iemand die alle karakters kent,,

Er zijn te veel karakters om te onthouden, elke streepje erbij kan het woord al veranderen ^^"
Bovendien zijn er gwn veel karakters die niet echt meer gebruikt word tegenwoordig,,

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 30 jul 2010, 17:33 
Moderator

Spitch TVB schreef:
Dus het is best mogelijk dat een persoon die opgroeit met Chinees schrift tegen het einde van zijn leven nog niet alle tekens heeft gezien/gebruikt?

Het is onmogelijk om al die tekens te kennen. Tekens zijn woorden, dus je kunt ze vergelijken met de woorden uit onze taal...wij kennen ook zo veel woorden Nederlands niet, alleen al de moderne niet. Betrek daar ook nog eens alle woorden van de afgelopen 1000 jaar bij...

Japans klinkt makkelijker omdat het makkelijk herkenbare klanken heeft denk ik? Bijna alles eindigt op een klinker, en de lettergrepen enzo zijn duidelijk. Fu-ji-mo-to, - Ya-ma-ha, De-su No-to, etc.
Elk kana-teken (de Japanse, niet Chinese karakters, uitleg hieronder) hebben één lettergreep.

Japans bestaat uit kana en kanji. Kanji zijn Chinese tekens, die de Japanners hebben geleerd van de Chinezen. Maar met die tekens kon niet alles in het Japans worden opgeschreven. Daarom kreeg het Japans nog twee alfabet, katakana en hiragana. De kanji hebben meestal dezelfde betekenis als in het Chinees, maar de uitspraak is heel anders.

Dit zijn kanji: 山('yama', berg) 村 ('mura', dorp)
En dit zijn kana: や ('ya') ま ('ma') Als je die aan elkaar zet, staat er dus ook berg. Alleen het is nogal onlogisch om het zo te schrijven, omdat er ook een kanji bestaat die iedereen kent.
En dit is Chinees: 山 ( '...' - ik weet niet hoe je het uitspreekt, maar het betekent ook berg)

Profiel E-mail  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ]