Secrecy Bill

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Post Reply
Fran
Beheerder
Beheerder

Secrecy Bill

Post by Fran » Sat 07 Dec 2013, 20:34

Nu heb ik veel meegekregen via Twitter, geretweet, maar nooit hier gepost. Nu moet ik zeggen: ik ben geen kenner, maar zover ik weet is (nu dit wetsvoorstel is doorgekomen) dat dit een slechte zaak is voor Japan.

Er is veel geprotesteerd, zelfs op de avond van de stemmen (gister) waren nog steeds mensen aan het protesteren. Deze wet zal de regering mee voor het volk geheim houden.
Volgens de Japanse regering van premier Shinzo Abe is de wet nodig voor de samenwerking op veiligheidsgebied met bondgenoten als de Verenigde Staten.
''Zonder het recht om te weten, kan de democratie niet bestaan'', aldus de activist Yasunari Fujimoto. ''Deze wet is onacceptabel. We hebben het recht om alles te weten'', aldus een ander.
Volgens critici kan met de wet worden voorkomen dat journalisten onderzoek doen naar fouten van de overheid, zoals de problemen die speelden tussen regelgevers en nutsbedrijven voor de ramp met de kerncentrale Fukushima in 2011.
bron: http://www.nu.nl/buitenland/3634989/jap ... uding.html
Zelfs hoorde ik dat Hayao Miyazaki er zelfs tegen was. En zo ook Nobel prijswinnaars!

http://www.channelnewsasia.com/news/asi ... 14082.html

Men is zelfs vandaag nog op de straten gegaan om te protesteren. Er zijn zelfs opmerkingen geweest van mensen dat ze graag Abe zien aftreden. Maar of dat gaat gebeuren weet ik niet. Er is ook geprotesteerd tegen kernenergie, nou ja.. je ziet wat er nu gebeurd. (Fukushima topic hier: http://www.avo-forum.nl/viewtopic.php?f=18&t=3702)

Wat vinden jullie van deze wet? En wie weet er meer over de inhoud?

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Cypher
Moderator
Moderator

Re: Secrecy Bill

Post by Cypher » Sat 07 Dec 2013, 22:05

Ik weet de exacte inhoudt van de wet helaas niet.
Van wat ik begrijp is het niet zo zeer dat de overheid geen geheimen mag hebben, waar mensen meer mee zitten is dat ze zelf zonder echte richtlijnen mogen bepalen wat een geheim is en wat niet.

Lijkt me niet meer dan logisch dat een land zo groot als Japan staats geheimen wil hebben maar dan moet je erg strakke richtlijnen hebben wat voor informatie je als geheim mag bestempelen en wat niet.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 15 Dec 2013, 23:09

Ik moet er toch even wat meer induiken in de stof!

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sun 15 Dec 2013, 23:14

Ben benieuwd wat je kan vinden hierover. Als je de tijd ervoor kan vinden om er goed in te duikelen uiteraard.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Mon 23 Dec 2013, 15:34

Fran wrote:
Volgens de Japanse regering van premier Shinzo Abe is de wet nodig voor de samenwerking op veiligheidsgebied met bondgenoten als de Verenigde Staten.
Wat hij nodig heeft is een trap voor z'n hol..
Cypher wrote: Lijkt me niet meer dan logisch dat een land zo groot als Japan staats geheimen wil hebben maar dan moet je erg strakke richtlijnen hebben wat voor informatie je als geheim mag bestempelen en wat niet.
Dat werkt dus niet. Het is wel erg makkelijk om de wet op te letter nauwkeurig te volgen als jij degene bent die hem schrijft he? Ik bedoel, als ze willen passen ze het later toch zonder enige moeite weer aan.
Het is gewoon hopeloos, alles met macht is corrupt en zeker als je in verbinding staat met America.
Ik denk voor nu dat de enigste kans om dingen normaal te laten draaien bij een hele nieuwe, en vooral jonge, generatie ligt.

Edit:
En ik wou nog even zeggen dat bovenstaande natuurlijk een manier van spreken was. In de richting van persoonlijk te horen krijgen van de keizer dat hij zijn baan verliest als hij niet normaal doet of iets in die richting.
Ik vraag me gewoon af of hij het afgelopen jaar met oogkleppen en oordoppen op heeft gelopen of dat hij het gewoon niks kan schelen.

anyway, dit kan ik wel van hem respecteren. Alleen had hij er niet zo een grote toestand van hoeven maken. : http://www.japantoday.com/category/poli ... gainst-war
In contact komen met onze overleden medemensen kan altijd goed zijn. Ik ben de eerste die dat zal begrijpen, maar hij had ook wel kunnen bedenken dat er heen gaan in pak tijdens werkuren met camera's en al niet goed kan vallen bij sommige mensen. Abe moet gewoon veel beter na gaan denken wat hij doet. En aan de andere kant moeten de mensen zelf zich ook gewoon niet zo aanstellen. Vrede is een tweebaansweg. Je kan niet van hem verwachten dat hij alles op rolletjes laat lopen terwijl hij zelf niet meer mag doen waar hij recht op heeft. Je kan ook niet voor zijn redenering spreken. De ene persoon is de ander niet. Er zijn mensen zat die rust en inspiratie krijgen door het bezoeken van onze spirits.

Those who claim that Japan is going down the road to what it was in WW2 worry me a lot more than Japan itself does. Do you seriously believe it or do you think it somehow adds weight to your "well-thought-out" arguments? Perhaps you also think that any moment now France will march across Europe again or Britain will recolonize North America? - ReformedBasher

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Thu 26 Dec 2013, 20:41

Ook ik ben niet helemaal mee in verband met Sercrecy Bill. Is wel interessant om even naar te kijken.

Het doet mij er steeds aan denken dat macht vaak als gevolg heeft dat ervan geprofiteerd wordt, maar ook dat heel wat verenigingen/groepereingen/... zonder echte machtspersoon (of kleine groep) in het honderd lopen.
Een mens heeft leiding nodig, een mens heeft regels nodig. Daarvoor heb je ook mensen nodig die hiervoor instaan. Dat geeft macht, macht zorgt voor...

Zie je de cirkel?

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Fri 27 Dec 2013, 00:38

Ik snap wat je bedoeld ja, maar dat mensen altijd leiding nodig hebben is een fabeltje. Het kan best vaak goed uitpakken, maar echt niet iedereen heeft het nodig. Ik weet niet zo snel waar het staat, maar er zijn historische voorbeelden van samenlevingen waar anarchie en structuur hand in hand gaan. Mensen willen het tegenwoordig niet eens proberen, zo lui als dat iedereen is. Als iedereen zich verantwoordelijk gedraagt en gewoon uitkijkt voor elkaar zoals het hoort, dan is er geen probleem.

Image

Post Reply