Japanners straat op tegen kernenergie

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Fran
Beheerder
Beheerder

Japanners straat op tegen kernenergie

Post by Fran » Sat 11 Feb 2012, 14:18

Dit hebben ze al eerder gedaan kort na de aardbeving en tsunami in maart 2011. Maar de Japanners zijn nu weer de straat op gegaan:
TOKYO - Duizenden Japanners zijn zaterdag de straat opgegaan om te protesteren tegen kernenergie.
Onder de bevolking neemt de zorg toe dat de reactors, die na de kernramp van 11 maart vorig jaar zijn uitgeschakeld, weer worden opgestart.
De betogers hielden spandoeken omhoog waarop teksten stonden als 'Tot ziens kernenergie' en vertrokken vanuit het Yoyogi Park voor een protestmars door de straten van de hoofdstad.
De actievoerders eisen dat Japan niet langer gebruikmaakt van kernenergie. "Ik ben bezorgd dat er meer nucleaire ongelukken plaatsvinden", aldus een 54-jarige demonstrant.
Vorig jaar verwoestte een tsunami de noodgeneratoren van de Fukushima Dai-ichi-centrale. Het gevolg was dat er meerdere kernsmeltingen plaatsvonden. Het was de grootste kernramp sinds de ramp bij de kerncentrale in Tsjernobyl in 1986.
bron & foto's http://www.nu.nl/buitenland/2738438/jap ... ergie.html

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Re: Japanners straat op om kernenergie

Post by Spitch TVB » Sat 11 Feb 2012, 14:24

Ik begrijp het wel. Het had nooit mogen gebeuren. Die reactoren en zo dienen steeds tip-top in orde te zijn en bestand tegen natuurrampen die in dat gebied voor kunnen komen, dus zeker tegen aardbevingen (en zeker ook tegen water aangezien ze toch ook wel tegen de kust zaten als ik het goed heb). Langs de andere kant... Voor alles dat weggaat, heb je iets nodig ter vervanging lijkt me. Kijkt er daar al iemand naar?

Huntingmeesteres. Voor vragen en suggesties kan je me aanspreken op FB. Pas op, soms bijt ik.
Image
[Ayo'a Ibori] [Zodiark] [Booksmart Summoner] [Weeeeeeeeee!!]

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sat 11 Feb 2012, 17:53

Ik vind het altijd erg dat er eerst zo'n ramp moet gebeuren voor er nog maar aan de gevaren gedacht wordt door de overheden/bedrijven.

De gewone mens staat er precies vaker bij stil...

Ik begrijp dus heel goed dat die mensen op straat komen!

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: Nog maar één kernreactor Japan in bedrijf

Post by Fran » Mon 26 Mar 2012, 11:48

Nog maar één kernreactor Japan in bedrijf

TOKIO - Van de 54 kernreactoren in Japan is er sinds maandag nog maar één in bedrijf.

Na de ramp in de kerncentrale van Fukushima op 11 maart vorig jaar begon Japan met het sluiten van de nucleaire installaties.
Het Japanse energiebedrijf Tepco sloot maandag de nucleaire installatie in de prefectuur Niiagata voor onderhoud, waardoor alleen nog maar de kernreactor op het eiland Hokkaido in bedrijf is. De reactor van Hokkaido gaat begin mei dicht voor onderhoud.

Verzet
Het is niet bekend wanneer Japan een aantal reactoren weer in bedrijf neemt. Tot de ramp van Fukushima was bijna een derde van de in het land opgewekte elektriciteit afkomstig van nucleaire installaties. Omwonenden van reactoren hebben zich sinds de ramp van Fukushima hevig verzet tegen het opnieuw in bedrijf nemen van nucleaire installaties die voor onderhoud waren gesloten.
Topman Toshio Nishizawa van Tepco verwacht nog geen problemen met het leveren van energie, nu bijna alle kernreactoren buiten werking zijn gesteld. Hij riep de Japanse bevolking maandag wel op zuinig met energie om te gaan.

DE BRON IS NU.nl :)

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: Hete zomer voor Japan

Post by Fran » Tue 27 Mar 2012, 14:13

Voordat ik ging slapen gisteravond hoorde ik bij het OOG (op morgen) dat het een hete zomer kan worden in Japan. Waarom?

Luister en reageer: http://nos.nl/audio/356050-oog-maandag- ... japan.html
Met atoomfysicus en energiedeskundige Wim Turkenburg bespreken we de hete zomer die Japan tegemoet gaat. Wellicht is er dan geen enkele kerncentrale meer in bedrijf. Waarop moeten de Japanners dan hun airco laten draaien?

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: Energiecentrale in Fukushima?

Post by Fran » Tue 03 Apr 2012, 14:46

Ik vond dit nieuws op rtl.nl:
JAPAN PLANT ENERGIECENTRALE IN FUKUSHIMA

Japan plant een geothermische energiecentrale in Fukushima. Dat meldde de Japanse krant Asahi Shimbun dinsdag. De installatie zal met 270.000 kilowatt een kwart van de energieleverantie van een kerncentrale verzorgen.

De centrale werkt op hitte uit de aarde. Voor Japan betekent de bouw de eerste centrale van deze soort sinds 1999. Het Oost-Aziatische land is sinds de tsunami in maart vorig jaar op zoek naar andere manieren voor het opwekken van energie.
De keuze voor Fukushima is opmerkelijk, omdat juist de kerncentrale in de noordoostelijke stad hard werd getroffen. Het gebied wordt met drie actieve vulkanen echter zeer geschikt geacht voor het opwekken van geothermische energie.
bron: http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/b ... ushima.xml

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Darcy Maris
Otaku
Otaku

Post by Darcy Maris » Tue 10 Apr 2012, 22:50

Go Japan! Jammer dat dit moest gebeuren, maar ze nemen nu wel meer energie tot ook groene stroom!

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 13 Apr 2012, 14:25

Ik zat te twijfelen waar ik deze video van de band FRYING DUTCHMAN zou plaatsen.
Maar dit vind ik toch een video die hier in past:

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: Japanners straat op om kernenergie - stroomtekort dreigt

Post by Fran » Wed 25 Apr 2012, 15:45

Dan draait er nog maar weinig qua kernenergie en dan komt er een volgend probleem (dat was ook te verwachten):
Negen van de tien Japanse stroombedrijven verwachten tekorten aan stroom deze zomer. Dat meldde het Japanse persbureau Kyodo woensdag.

De energieleveranciers kampen met een tekort aan reserves als gevolg van de stillegging van alle Japanse kernreactoren. Geplande stroomonderbrekingen, net als in de zomer van 2011, zijn waarschijnlijk.

Hitte
In Japan stijgt het stroomverbruik exponentieel in de zomermaanden, wanneer de temperatuur op veel plaatsen gedurende lange tijd boven de 30 graden uitkomt. Airco's staan dan dag en nacht aan. Meteorologen verwachten een herhaling van de zomer van 2010, die de boeken inging als de heetste Japanse zomer sinds het land daarnaar metingen is gaan doen.

http://www.bndestem.nl/nieuws/algemeen/ ... -Japan.ece

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 04 May 2012, 19:49

(Voorlopig) geen kernenergie meer in Japan

Japan moet het vanaf zaterdag zonder kernenergie stellen, wanneer de laatste kernreactor die nog werkt, stilgelegd wordt voor onderhoud. Voor de elektriciteitsoperatoren van het land is deze toestand onhoudbaar. Ze vragen de heropstart van hun reactoren om stroomtekorten in de zomer te voorkomen.
Slechts een van de 50 reactoren in Japan werkt momenteel. De reactor van de centrale Tomari, in het noorden, wordt zaterdagavond volledig uitgeschakeld voor een routineonderhoud, zei een woordvoerder van stroomproducent Hokkaido Electric Power Co. De werken zouden iets meer dan 70 dagen duren. Daarna hoopt de operator de reactor weer op te starten.

Maar dat staat lang niet vast. Geen enkele van de reactoren die voor nazicht stilgelegd werden na de ramp met de kerncentrale van Fukushima (waarvan vier reactoren vernield werden bij de aardbeving en tsunami van 11 maart 2011), werd daarna heropgestart. Voor de ramp werd 25 tot 30 procent van het energieverbruik van Japan door kernenergie gedekt.

bron; http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland/ai ... japan.aspx

Had al wel begrepen dat ze in (Zuid?) Korea er twee gaan openen. Maar daar heb ik geen bronnen van.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 05 May 2012, 14:49

Image
Sayounara kernenergie. Maar voor hoe lang?
De laatste kerncentrale zou gesloten zijn op 5 mei, omdat het kinderdag is in Japan. Goed begin voor een betere toekomst voor de toekomst (de kinderen?)?

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: Japan zonder kernenergie:

Post by Fran » Fri 18 May 2012, 13:43

Japan vraagt burgers om lager energieverbruik
De Japanse regering heeft de gezinnen en bedrijven opgeroepen om hun elektriciteitsverbruik deze zomer terug te schroeven. De productie zal immers ontoereikend zijn door de stillegging van alle 50 kernreactoren van het land.
In functie van de regio wordt gevraagd 5 tot 15 procent minder stroom te verbruiken in de periode van 2 juli tot 7 september, met name tussen 9 en 20 uur op weekdagen. De regering rekent op de discipline en burgerzin van de bedrijven en particulieren.

Zomertemperaturen
De hoge zomertemperaturen in Japan leiden gewoonlijk tot pieken in het stroomverbruik door het veralgemeende gebruik van airconditioning, ook in gezinswoningen. Vorig jaar al hadden de regionale stroomproducenten het moeilijk om de pieken in het verbruik op te vangen. Dat zal dit jaar nog erger zijn aangezien alle kernreactoren stilliggen en de kans klein is dat ze de komende weken weer opgestart worden. De kernenergiesector leverde 25 à 30 procent van het elektriciteitsverbruik in Japan voor de kernramp van Fukushima.
http://www.hln.be/hln/nl/6756/Kernenerg ... ruik.dhtml

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Fri 18 May 2012, 20:52

Het is niet makkelijk om je energieverbruik te matigen denk ik XD

Ik ben eens benieuwd hoe het lukt! AL heel zeker in bedrijven :)

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 19 May 2012, 11:54

Vorig jaar zijn er ook van die blackouts geweest waardoor je even geen stroom had. Dat was dan door het hele land, om stroom te besparen. Maar het lijkt me niet dat je dat steeds blijft doen.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sat 19 May 2012, 20:06

Dat is het juist, je moet er eigenlijk constant op letten...
En dat is hetgene wat moeilijk is

Image

Post Reply