Alleen reizen naar/in Japan: voor- en nadelen?

Japan is zoveel meer dan alleen maar anime & manga. Daarom dat wij graag ook praten over de taal, culturele (en religieuze) onderwerpen en de mensen in Japan. Er zijn vele mensen voor je geweest met onderwerpen die hen bezighouden. Praat je met ons mee?

Moderator: Fran

Chachamaru
Bangya
Bangya

Re: Alleen reizen naar/in Japan: voor- en nadelen?

Post by Chachamaru » Thu 24 Nov 2016, 15:02

oh dat is toch wel ontzettend leuk zeg dat je gewoon zomaar wordt geinterviewd. Ik vind het vooral erg leuk dat scholieren dat doen, omdat ze het nogal lastig hebben met Engels in Japan. Dus een kort gesprekje met jou moet vast een goede oefening zijn geweest.

Image

hide / X Japan / Kami / Malice Mizer / Chachamaru / Vaniru / Buck-Tick

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Thu 24 Nov 2016, 15:07

Chachamaru wrote:oh dat is toch wel ontzettend leuk zeg dat je gewoon zomaar wordt geinterviewd. Ik vind het vooral erg leuk dat scholieren dat doen, omdat ze het nogal lastig hebben met Engels in Japan. Dus een kort gesprekje met jou moet vast een goede oefening zijn geweest.
Zeker weten. Al zijn ze natuurlijk best wel verlegen. Maar ze vonden het dan superleuk dat ik positief erop reageerde. Ik sprak ook langzamer Engels. Nu was ik ook in een gezelschap met Japanners die ook niet al te goed waren in Engels, dus ik sprak sowieso al trager.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Tue 29 Nov 2016, 20:22

Zelf heb ik ondertussen twee en half keer alleen een reis gemaakt door Japan. Die halve was ik de helft van de tijd alleen en daarna de helft van de tijd samen met een vriend. Die andere twee was ik van begin tot eind alleen.

Of alleen reizen slim is of niet ligt aan een paar dingen.
Om te beginnen moet je alleen kunnen zijn. Je moet met jezelf kunnen leven. Als je altijd iemand om je heen nodig hebt om je goed te voelen, dan is alleen reizen waarschijnlijk geen goed idee.
Voor mij maakt het niet uit. Het ene moment voel ik mij altijd en overal goed wat er ook gebeurd en in alle omstandigheden. En het andere moment is het een heel stuk minder of ik nou bij familie of vrienden ben of niet.

Ook is Japan een veilig land en het is goed geregeld. Zo lang je de reis goed voorbereid heb je niets te vrezen.
Eerst vertrouwde ik heel veel op vrienden die het papierwerk bij hun hadden bijvoorbeeld. Zij regelde de hotels en vluchten meestal. En ook waren zij heel goed in het navigeren van A naar B. Dat moest ik nu dus ook zelf gaan doen. En dat was even wennen. Maar een goede voorbereiding scheelt heel veel. Alle informatie waarvan je ook maar half het idee heb dat het relevant is, uitprinten en in een simpel stevig mapje meenemen bijvoorbeeld. Nooit de informatie alleen digitaal meenemen, maar alles uitprinten. Dan heb je nooit een probleem.
Betreft het navigeren. Ik kwam een aantal keer in situaties terecht waarin de borden die op straat te vinden zijn, niet altijd het Noorden even acuraat aanwezen. Of na het lezen van borden was ik de juiste richting even kwijt en liep ik de verkeerde kant op. Dat zijn moment waarop ik dacht "had ik nou maar een kompas". En nee, met opzet geen GPS. Je hebt lang niet overal internet. Het is waar dat er langzamerhand meer wifi hotspots komen, maar je mag er niet van uitgaan dat je die zomaar vind. Ook kan de batterij van je GPS systeem of telefoon op raken. En als dat gebeurd wat doe je dan? Urenlang aan tijd verspillen door heen en weer te blijven lopen? Of toch maar een kompas meenemen? Je moet wel even weten hoe je een kompas af moet lezen, maar als je dat weet dan is het een stuk makkelijker, sneller en accurater om mee te werken dan een GPS systeem. Dat magnetische veld is er niet voor niks, gebruik het! ;)

Ten slotte, wat is je doel? Voor zover je een doel kan hebben op vakantie.
Wil je het lekker makkelijk hebben en weinig nadenken, dan is het beter om met vrienden op reis te gaan.
Wil je een uitdaging en vind je het leuk (of niet erg) om veel meer met willekeurige mensen te praten, dan is het beter om alleen te gaan.

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 29 Nov 2016, 20:27

DragonNL wrote:Nooit de informatie alleen digitaal meenemen, maar alles uitprinten. Dan heb je nooit een probleem.
Betreft het navigeren. Ik kwam een aantal keer in situaties terecht waarin de borden die op straat te vinden niet altijd het Noorden even acuraat aanwezen. Of na het lezen van borden was ik de juiste richting even kwijt en liep ik de verkeerde kant op. Dat zijn moment waarop ik dacht "had ik nou maar een kompas". En nee, met opzet geen GPS. Je hebt lang niet overal internet. Het is waar dat er langzamerhand meer wifi hotspots komen, maar je mag er niet van uitgaan dat je die zomaar vind. Ook kan de batterij van je GPS systeem of telefoon op raken. En als dat gebeurd wat doe je dan? Urenlang aan tijd verspillen door heen en weer te blijven lopen? Of toch maar een kompas meenemen? Je moet wel even weten hoe je een kompas af moet lezen, maar als je dat weet dan is het een stuk makkelijker, sneller en accurater om mee te werken dan een GPS systeem. Dat magnetische veld is er niet voor niks, gebruik het! ;)
Eens met de GPS die batterij kan vreten, maar ik had er in principe geen problemen mee gehad tijdens mijn eerste Japantrip. Het was niet dat ik 24/7 alles aan had staan, alleen op momenten wanneer het nodig was. Maar het is zeker iets om over na te denken.

En het niet hebben van internet is trouwens best wel rustgevend. :)

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 06 Jan 2017, 13:07

Andere nadelen die ik zou kunnen verzinnen:
Nadeel: Je bent alleen, dus je kunt het niet echt delen met anderen.
Voordeel: je kunt mensen ontmoeten en daar je avonturen mee delen. Of je gaat skypen met je familie en deelt het daar (of schrijf het op).
Nadeel: Als je jezelf op de foto wil zetten, zonder dat het een selfie wordt, zul je het altijd moeten vragen aan mensen. Als je dat niet durft, wordt het lastig.
Voordeel: Het kan ervoor zorgen dat je nieuwe mensen ontmoet. En mensen zijn altijd wel behulpzaam.
Nadeel: Alleen eten/drinken is best wel saai.
Voordeel: Er zijn genoeg plekken waar je alleen kunt zitten en eten/drinken. Niemand die je raar erop aankijkt. Zie het als een moment van rust.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 10 Sep 2017, 15:16

Heeft Shizu nog wat toe te voegen, nu ze zelf eens alleen naar Japan is geweest? :)

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Sun 10 Sep 2017, 16:24

Jup ik wil wel wat toevoegen: alleen reizen naar Japan is de beste keuze die ik ooit heb gemaakt.
Ik hou heel erg van alles zelf uitzoeken, op avontuur gaan en als het echt moet dan vraag ik dingen. Alleen heb ik me absoluut niet gevoeld, ik had een simkaart voor eventueel contact en om dingen te delen en ik had volgens mij iets van 5 keer bij elkaar afgesproken met mensen. (over een maand gezien dus dat is niet super veel) In Japan kan je gelukkig heel veel alleen doen zonder dat je je er kut bij voelt.

Of je alleen gaat reizen ligt helemaal hoe jij als persoon bent. Ik was bang om alleen te gaan omdat mijn 2 vorige trips beetje verkeerd zijn gelopen (toen had ik de hele reis wel gezelschap) en nu heb ik spijt dat ik de vorige keren niet alleen ben gegaan.

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 10 Sep 2017, 16:28

Ik vind het fijn voor je om te lezen dat je die keuze hebt gemaakt om alleen te reizen. Ik wilde zelf best graag met anderen reizen, maar had uiteindelijk wel het gevoel dat ik mij misschien toch niet op mijn gemak zou gaan voelen, omdat ik her en der weet dat ik andere keuzes ga maken. Het ligt natuurlijk erg aan met wie je gaat, in principe hoop ik nog met mijn beste vriendin op pad te kunnen. Heb het idee dat als ik met iemand gaat die heel outgoing is, maar mij door en door kent, mij her en der een ander beeld kan laten geven van Japan. Ik bedoel: net op een andere manier naar bepaalde dingen kijken. En natuurlijk samen naar concerten en evenementen gaan. Maar dat komt nog weleens.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Sun 10 Sep 2017, 17:24

Ik hoop dat je dat snel kan gaan doen! Als je met iemand samen gaat is het misschien handig om eerst te kijken hoe het is om met die persoon een paar dagen of een weekje weg te gaan. Voel je je toch niet zo fijn nadat je dat hebt gedaan dan kan je beter niet 3-4 weken met die persoon weg. Soms zijn sommige vrienden niet gemaakt om zolang op elkaars lippen te zitten. Dan zijn een paar dagen prima en ook nog gezellig voordat het escaleert! Ik heb dit namelijk met 1 vriendin, daar kan ik prima een paar dagen mee samen zijn maar daarna heb ik tijd alleen nodig om bij te laden. Ze maakt dan ook wel eens de grap om samen te gaan wonen, want dat doen sommige vriendengroepen wel eens en dan zeg ik eerlijk dat ik dat liever niet heb.

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 10 Sep 2017, 18:17

Klopt helemaal, ben ik het zeker mee eens. De 1 kan ik misschien 1 of een aantal dagen 'aan', de ander kan ik langer hebben. Een dagje eropuit met leuke mensen is natuurlijk wel anders dan een paar weken vast zitten aan een persoon.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Kazuya
Hello Kitty fan
Hello Kitty fan

Post by Kazuya » Mon 18 Sep 2017, 14:24

Voor mij was nooit anders dan alleen reizen en volgende maand ga ik wederom solo voor een paar weken. De vrijheid om mijn eigen keuzes te maken is cruciaal voor mij. Maar ik ben nu nog single en kinderloos dus is makkelijk praten.

Nokorimono ni wa fuku ga aru | Hemdvoorhem

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 18 Sep 2017, 15:35

Kazuya wrote:
Mon 18 Sep 2017, 14:24
Voor mij was nooit anders dan alleen reizen en volgende maand ga ik wederom solo voor een paar weken. De vrijheid om mijn eigen keuzes te maken is cruciaal voor mij. Maar ik ben nu nog single en kinderloos dus is makkelijk praten.
Die vrijheid is inderdaad erg fijn, en gewoon ervan genieten zolang het kan. Eenmaal als iemand op je pad komt zal dat natuurlijk ook wel vele voordelen hebben, zoals het kunnen delen van de toffe avonturen. :)

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Post Reply